Kroniek van een moderne koning - Kees-Jan Husselman
Toelichting van de regisseur
Met deze film wil ik een verhaal vertellen over het vasthouden aan een culturele identiteit in de snel veranderende, geglobaliseerde wereld. Na een periode van koloniale onderdrukking is de tribale Sub-Sahara Afrikaanse cultuur weer helemaal tot leven gekomen. En dat sijpelt door tot in de buitenwijken van Amsterdam, waar tussen de grote grijze flats een bruisende bubbel van Afrikaanse cultuur te vinden is. Het contrast tussen de Amsterdamse omgeving en de Ashanti gemeenschap hier kan haast niet groter zijn. Het vasthouden aan die cultuur in zo’n omgeving lijdt onvermijdelijk tot meningsverschillen en conflicten.
Mijn jeugd heb ik in Tanzania en Malawi doorgebracht voor ik in mijn tienerjaren naar Nederland kwam. Als 10-jarige jongen ging ik vaak BMX-en op een verlaten stuk land achter ons huis in Malawi. Dan kwam ik mannen tegen uit de nabij gelegen dorpen die dansend op trommelmuziek in intimiderende kostuums rondtrokken om boze geesten te verjagen. Sindsdien heb ik een fascinatie voor de Afrikaanse tribale cultuur en zijn pre-wetenschappelijke, holistische, fantasievolle kijk op de wereld. Dit heeft tijdens mijn studie aan de HKU al tot filmprojecten in Zambia en Zuid-Afrika geleid.
Sinds 2012 reis ik regelmatig naar Ghana omdat mijn zus daar woont. Nergens heb ik een volk gezien dat zo sterk aan zijn tradities vasthoudt als de Ashanti’s in hun regionale hoofdstad Kumasi. Mensenmenigten raken door het dolle heen als de opperkoning van hun stam, de Asantehene Otumfuo Osei Tutu II, in het openbaar verschijnt. Zelf heb ik in 2013 de eer gehad hem persoonlijk te ontmoeten. De Asantehene bewandelt een dunne lijn tussen zijn oude cultuur en de moderniteit. Hij is in Engeland geschoold en zeer christelijk, maar hij heeft ook traditionele priesters in dienst die de oude Ashanti rituelen met hem uitvoeren. Op overtuigende wijze houdt hij de cultuur van zijn stam volop in leven. Ook de Ashanti koning en koningin van mijn film moeten hun culturele identiteit in leven zien te houden, maar de moderniteit zet ze in Nederland nog meer onder druk dan hun voorbeeld in Ghana.
In deze film wil ik de kijker volledig laten opgaan in deze kleurrijke wereld vol traditionele kostuums, expressieve dansen en spirituele belevingen die ik zo goed ken uit mijn jeugd. Maar ik wil ook het enorme contrast met de westerse buitenwereld invoelbaar maken. Aan de hand van de Ashanti koning en koningin zal de kijker onderdeel worden van een strijd om macht en status, gelegitimeerd door een oude cultuur in een moderne wereld.
Kees-Jan Husselman