Hoogtijdagen - Ben van Lieshout

Publiciteit

NOOIT MEER SLAPEN

https://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel~PREPR_VPRO_16565248~nooit-meer-slapen-ben-van-lieshout~.html

 

QUOTES & LINKS

Parool – recensie Roosje van der Kamp

“In een observatiestijl vangt regisseur Ben van Lieshout het desolate gebied. De prachtige beelden van vervallen glorie zijn met geduld geschoten en onthullen keer op keer hetzelfde: van de vroegere hoogtijdagen is weinig meer zichtbaar.”

https://www.parool.nl/ps/docu-hoogtijdagen-van-het-glorieuze-verleden-is-nog-weinigte- zien~be9bc777/

 

NRC Handelsblad – recensie André Waardenburg – 18 augustus – ★★★★

“Van Lieshout is een meester in het filmen van desolate plekken. Daarbij vangt hij de vergane glorie in fraaie beeldcomposities, met oog voor sprekende details.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/17/vergane-russische-glorie-in-fraaie-beelden-inhoogtijdagen- a4055078

 

Volkskrant – recensie Floortje Smit – ★★★

“Regisseur Ben van Lieshout zoekt naar sporen van de hoop van weleer in de vervallen stations waar de verf van de muur bladdert, op pleinen waar ‘cultuurpaleizen’ in verbleekte kleuren opdoemen uit grijze decors.”

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/hoogtijdagen-lijkt-op-veel-documentaires-overrusland- met-gefnuikte-dromen-in-mistroostige-appartementen~bbfefb4a/

 

Trouw – recensie Ronald Rovers – ★★★

“Van Lieshout heeft oog voor de melancholie en tragiek van dit vergeten land. Ooit lag op Kola het diepste boorgat ter wereld: een twaalf kilometer diepe triomf op de Amerikanen. Inmiddels ligt de put alweer jaren dicht. “We wachten alleen nog op het einde”, zegt de geoloog die de leiding had over het project.”

https://www.trouw.nl/recensies/hoogtijdagen-toont-het-vergeten-land-boven-depoolcirkel~ b8d6355b/

 

ONLINE
Cinemagazine – recensie Jan-Kees Verschuure, 17 augustus – ★★★

“Hij heeft een scherp oog voor detail, en presenteert zijn wereld met fotografische scherpte –als in een reclamespot. Dat is kunstenaarschap, een tegenstelling creëren met het inhoudelijk getoonde. (…) In ‘Hoogtijdagen’ krijg je het gevoel naar de onttakelende wereld van Von Trier te zitten kijken. Met hetzelfde dramatische onheilsgevoel: hier gaat iets ten onder. De
dagelijkse kalmte voor de storm. Stills van besneeuwde toppen en historische gebouwen doen terloops aan, maar refereren dan weer aan de deterministische wereld van Dumont.”

https://cinemagazine.nl/hoogtijdagen-2021-recensie/ 2

 

DocUpdate – Helmut Boeijen

“Zo’n beetje elk afzonderlijk shot van deze documentaire zou op een ansichtkaart kunnen. Verstuurd vanuit het verre Kola, een schiereiland in het Noordwesten van Rusland. Gelegen in de Poolcirkel.”

https://dedocupdate.com/2021/07/11/hoogtijdagen-portret-van-een-gehavend-gebied/

 

Filmtotaal – Tom van der Krieke – ★★★★1/2

“Hoogtijdagen brengt met shots die als prachtige melancholische schilderijen voorbij waaien een hele regio in beeld met zijn natuur, stedelijk verval, zware industrie en Sovjetgeschiedenis.”
“het scherpe oog van de regisseur ervoor dat hij uit elk shot een ontroerend detail tevoorschijn weet te toveren.”
“de schoonheid die onder al dit verval ligt, wordt door Van Lieshout in een werkelijk ontroerend portret vastgelegd. De rijke en complexe geschiedenis van een regio, de menselijke en maatschappelijke vergankelijkheid en het sublieme van de natuur, komen hier in een symfonie vol schoonheid en melancholie samen.”

https://www.filmtotaal.nl/recensie/15184

MAANDBLADEN
Filmkrant – recensie Mariska Graveland

“Hier, boven de poolcirkel, vond documentairemaker Ben van Lieshout de meest desolate en absurdistische beelden. De hoogtijdagen uit de titel hebben de bewoners inmiddels ver achter zich gelaten.”
“Ben van Lieshout weet in één shot warmrode, gele en kilblauwe landschapsbeelden van winters Kola te vangen. De leegte die hij daar vond, is zo groots als het diepste gat ooit gemaakt door mensen, het twaalf kilometer diepe boorgat op Kola. Het is nu een van de vele ruïnes.”

https://filmkrant.nl/recensies/hoogtijdagen/