HET OOG DAT VOELT - Lex Reitsma
HET OOG DAT VOELT
De portretten van Koos Breukel
Jaartal:
2021
Lengte:
52:30 minuten
Logline:
Portretfotograaf Koos Breukel besluit na een ernstig auto-ongeval persoonlijker werk te gaan maken.
Synopsis:
Na zijn studie aan de School voor Fotografie en Fotonica in Den Haag ging Koos Breukel als freelance fotograaf in Amsterdam werken en specialiseerde hij zich in portretfotografie. Zijn foto’s verschenen regelmatig in tijdschriften, waaronder Quote, Oor en Elsevier.
Zijn leven neemt een wending als hij in 1992 een ernstig auto-ongeluk overleeft. Hij besluit vanaf dat moment dat alles anders moet. Hij gaat zich richten op meer persoonlijke fotoprojecten. Zo fotografeert hij de getraumatiseerde slachtoffers van de Faro- vliegramp en maakt een serie van mensen die al dan niet gedeeltelijk blind zijn. Hij kiest onderwerpen die hem persoonlijk raken.
ZOON
In het fotoproject Zoon, over zijn eigen opgroeiende zoon Casper, zien we hoe hij zijn onderwerp soms dicht bij huis zoekt. Vanaf zijn geboorte tot zijn achttiende jaar portretteerde Koos hem.
NIEUW GUINEA
Met de kunstenaar Roy Villevoye reisde Koos naar de Asmat in Nieuw Guinea. Daar fotografeert hij mensen in de stijl van de beroemde fotograaf Irving Penn, die hij hogelijk bewondert en die een groot voorbeeld voor hem is.
MICHAEL MATTHEWS
Daarnaast maakt hij een serie foto’s van zijn vriend en theatermaker Michael Matthews, die op 37-jarige leeftijd aan aids overleed. In een reeks aangrijpende foto’s zien we het uitgeteerde lichaam van de ten dode opgeschreven Matthews. Koos beschouwt deze reeks als zijn beste werk.
Regelmatig trekt Koos zich terug op zijn eigen eiland in Vinkeveen. Daar fotografeert hij mensen in een simpele daglichtstudio. In zijn doka, die zich ook in Vinkeveen bevindt, ontwikkelt Koos zijn films en drukt zijn foto’s af op barietpapier.
Met zijn Vlaamse collega Stephan Vanfleteren voelt Koos zich erg verwant, ook al hebben ze duidelijk allebei hun eigen stijl. Stephan herkent in Koos een verloren broer en voelt zich met hem verbonden. Tijdens een fototentoonstelling in Naarden fotograferen de twee fotografen elkaar. Achteraf geven ze toelichting op de gemaakte portretten.
Het meest dierbare bezit van Koos is een eenvoudige Canon fotocamera die hij van zijn moeder kreeg toen hij zeventien jaar oud was. Als verwoed amateurfotograaf was zijn moeder voor hem de belangrijkste factor om fotograaf te willen worden.
Credits:
scenario, regie, camera en montage: Lex Reitsma
geluid: Michel Claus, Hugo Naber, Lex Reitsma
muziek: Rutger Zuydervelt; contrabas Conçalo Almeida
foley: Andel Rongen, Danny Rosendahl
geluidsnabewerking en mixage: Andel Rongen
kleurcorrectie en grading: Michiel Rummens
postproductie: Jan Jaap Kuiper
uitvoerend producent: Hugo Naber
productie AVROTROS: José Schraauwers
redactie AVROTROS: Syrine Krabman
eindredactie AVROTROS: Jessica Raspe
producent: Digna Sinke
foto’s: Koos Breukel, Roy Villevoye, Stephan Vanfleteren
archiefmateriaal: Instituut voor beeld en geluid, Ron van Roon, familie Breukel
deze film is geproduceerd door SNG Film in coproductie met AVROTROS
tot stand gekomen met steun van:
CoBO Fonds, Fonds 21, Pictorightfonds